Print retten mit SEO?

Chris Silver Smith hat bei Search Engine Land einen langen Artikel über die mögliche “Rettung” von Lokalzeitungen durch SEO geschrieben.
Dabei spricht der Autor aus eigener Erfahrung; er hat in den letzten Jahren an vielen Online-Ausgaben von Zeitungen mitgearbeitet und ist dabei auf immer gleiche Denkblockaden und Fehler von Printredaktionen gestoßen, z.B. wenn es darum geht, mit altem Content auch weiterhin Geld zu verdienen:

One of the greatest untapped potentials on newspaper sites in my opinion is the news archive section. Even among poorly optimized newspaper sites, some articles may vanish into a walled-garden archive section at some point, going dark for search engines. Combined with very poor on-site search utilities, it’s as though these articles don’t exist at all for consumers. [...] Did the article “expire” and pass into the archive graveyard or something? No messaging on the resulting error pages reveals this, nor suggests viable means for locating the article.

Im weiteren Verlauf des Artikels gibt Chris ein paar eher allgemein gehaltene SEO-Tipps für Lokalzeitungen. Sein optimistisches Fazit lautet:

The local newspapers have lost a lot of marketshare to online news sites and aggregators, but evolving to improve their popularity and traffic in the internet economy could help them to take back marketshare and increase revenue. SEO helps with promotion and expansion of audience. If you’re a local newspaper in need of increased business, seriously consider beefing up your search engine optimization game.


Trackbacks/ Pingbacks